„Jede to do Liberceee?“

zeptala se mě paní, aniž by předtím odpověděla na můj pozdrav. Stála jsem u vlaku a za mnou jasně svítila cedule Pardubice-Liberec.

Odpovídám:“ Dobrý den, ano, tento vlak jede do Liberce.“

Ona: „A víte to jistě?“

Já: „Samozřejmě, jedu tam zrovna také.“

 

Nejen cestující mívají slabší chvilky, kdy jsou líní zapojit mozek, anebo je tak vysiluje koukání do mobilu, že ani nezvládnou zvednout oči.

I můj rozum si sem tam vezme náhradní volno a tak například po nastoupení do vlaku v Rychnově u Jablonce vesele pozdravím lidi s otázkou: „Dobrý den, přistoupil někdo v Rychnově nad Kněžnou?“

 

Když jsem po zkouškách vyfasovala nezbytné pracovní pomůcky, patřilo mezi ně i označovací razítko. Nazvala jsem ho soukromě magnet z Globusu. Proč?

Protože jako jsem kdysi na brigádě ze začátku zápasila s těmi magnety na lahvích a dražším zboží, tady jsem si několikrát zmazala prsty i nehty, než se mi podařilo nastavit správně datum a číslo vlaku.

A tak mohou mít například někteří cestující památku v podobě jízdenky s datem 26.01. 2032.

Pro klid budoucích pasažérů dodávám, že už to konečně zvládám. Ale jako prase mám ruce špinavé pořád.

Také není neobvyklé, že stále někde zapomínám batoh, když přeskakuji do jiného vlaku, nebo končím směnu. Ale zatím mi neodjel ani do Ústí nad Labem, ani dnes do Staré Paky. Strojvedoucí se na už chystal mávat a já se slovy:"Ty vole, batoh!“ jsem letěla k vlaku, ze kterého se předtím přestupovalo a tam mi ho druhý fíra podával okýnkem.

Ale vraťme se k cestujícím. Není výjimkou, že se ze sebe někteří snaží udělat neviditelné, jen aby nemuseli zaplatit. To probíhá přibližně takto. Nastupuje muž v černých brýlích, já poté procházím vlakem s obligátní otázkou:“ Dobrý den, přistoupil někdo?“ a on zrovna obdivuje z okna místní krajinu. Budí dojem, že je hluchý a vlastně tam vůbec není, nebyl a nikdy nebude. Dám mu ještě jednu šanci a při zpáteční cestě ze zadní části se u něj zastavím a srozumitelně zopakuji svou mantru. Ten souboj očí následně prohrává a řekne si o jízdenku do Rádla.

Někteří mi zas na férovku řeknou, že nemají ani peníze, ani občanku, ale přiznají to až ve chvíli, kdy se vlak rozjede a není možné zastavit mimo povolenou stanici, protože jsme například na koridoru (Ústí-Děčín), kde by každá vteřina zdržení byl problém. A tak se průvodčímu smějí do ksichtu, protože to tam moc dobře znají a zadarmo určitě nejeli poprvé.

Při výstupu v Děčíně mi ještě vesele zamávali a poděkovali. Což bylo od nich hezké, že?

 

Je to práce pestrá, zajímavá a vůbec mi nevadí, že se i v době volna probouzím ve tři ráno, protože se nedokážu tak rychle přeštelovat na jiný režim.

 

Lidé jsou vesměs fajn. S některými je i legrace, několik by jich potřebovalo lekci slušného chování a jen hrstka jich je na proplesknutí. To vždy pak zalézám na zadní stanoviště a tam v duchu počítám do dvaceti, někdy až do sta.

 

Jako na poště nemůže paní za přepážkou za to, že listonoška nezazvonila a balíkář se špatně vyspal, tak průvodčí nemají vliv na zpoždění vlaků, ani na to, že se v nějaké stanici vlaky křižují a někdy si tam holt chvíli postojíme.

 

 

Vaše průvodčí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Šárka Andrlová | čtvrtek 2.3.2023 11:05 | karma článku: 42,24 | přečteno: 7676x
  • Další články autora

Šárka Andrlová

Jak Liberecký kraj vyhazuje peníze do kanálu...pardon, do kolejí

Tak nám začátkem roku přidali nové vlakové spoje. Předcházel prý tomu velmi podrobný průzkum. A výsledek?

26.4.2024 v 13:17 | Karma: 33,08 | Přečteno: 3744x | Diskuse| Společnost

Šárka Andrlová

Není možné se splést aneb „Vraťte se k vyšívání, dámo!“

Okomentovala jsem sportovní blog. Jejda, to jsem si naběhla! Protože jsem se spletla. Chudáci Procházka s Paterou.

23.4.2024 v 17:48 | Karma: 18,72 | Přečteno: 648x | Diskuse| Poezie a próza

Šárka Andrlová

Výluka skončila, radujme se! Vážně?

Tak nám 8.června skončila jedna výluka. Z Železného Brodu do Staré Paky. Nejvíce si, myslím, oddychli výpravčí ze Staré Paky. Už jim muselo z celodenních telefonátů od nás, průvodčích, drnčet v uších.

11.6.2023 v 14:28 | Karma: 23,17 | Přečteno: 652x | Diskuse| Poezie a próza

Šárka Andrlová

„Mě to baví!“

odpověděl Ptáček panu Hlavsovi ve známé cimrmanovské hře Vizionář. Pan Ptáček byl uhlobaronem. To bych celkem brala, ale jsem průvodčí.

21.4.2023 v 10:13 | Karma: 28,39 | Přečteno: 935x | Diskuse| Poezie a próza

Šárka Andrlová

Jede, jede mašinka, kouří se jí z…

Já se vám, milí čtenáři, omlouvám. Vážně jsem nechtěla, aby vám ta odrhovačka v nadpisu uvízla v uších po zbytek dne.

7.2.2023 v 17:17 | Karma: 31,27 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Vyšetřování Vrbětic končí. Nemůžeme očekávat spolupráci Ruska, řekl Rakušan

29. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  13:13

Přímý přenos „Je prokázáno, že oba výbuchy provedli příslušníci ruské zpravodajské služby GRU. Jejich motivem...

Neodstoupím, řekl Sánchez po kauze manželky. Zlepšeme politickou kulturu, vyzval

29. dubna 2024  12:41

Španělský premiér Pedro Sánchez oznámil, že demisi nepodá. Zvažoval ji s ohledem na kauzu, v níž je...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  12:31

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Většina práv jako u manželů a přiosvojení dětí. Pavel podepsal zákon o svazcích LGBT+

29. dubna 2024  12:07

Stejnopohlavní páry budou moci od příštího roku uzavírat partnerství s většinou práv, jaká mají v...

  • Počet článků 137
  • Celková karma 25,87
  • Průměrná čtenost 5410x
Zasloužilá matka osmi dětí (tří vlastních a pěti vyvdaných). Průvodčí v tyrkysových "vobludách." Autorka knihy Cesta do blikajícího pekla. Druhá kniha-Tajemství domu v L. vyjde již brzy.

Seznam rubrik